به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین روشنک اظهار داشت: تولید را نباید در کارخانجات خلاصه کنیم و موانع تولید که اکثرا اقتصادی هستند در تمام حوزههای تولید مثل معدن، کشاورزی، تجارت، خدمات و ... وجود دارد.
وی افزود: حدود ۲۰ درصد از اقتصاد ما در بخش صنعت است و ۸۰ درصد آن شامل حوزههای دیگر میشود که این موضوع میان اهالی رسانه و حتی مسئولان مربوطه مغفول مانده است.
روشنک گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا، تولید صنعت ما تحت تاثیر قرار نگرفت و سختی زیادی در این حوزه متحمل نشدیم؛ حتی در مواردی شاهد رشد تولیدات صنعتی بودیم و کرونا سبب ایجاد نیازهایی شد که صنعت به خوبی پاسخگوی آنها بود.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ممنوعیت واردات برخی کالاها به داخل کشور و افزایش نرخ ارز ، سبب پیشرفت چشمگیر در صنایعی همچون فولاد، خودرو، لوازم خانگی، نساجی، مواد شوینده و ... شد.
وی افزود: برخی حوزههای اقتصادی مانند ساخت و ساز، گردشگری و هتلداری، خدمات و ... آسیبهای زیادی دیدند و حتی در زمینه معدن نیز تا حدودی مشکلات دامنگیر شده بودند.
روشنک در زمینه موانعی که پیشروی صادرکنندگان وجود دارد، گفت: در سالی که ما با شیوع ویروس کرونا مواجه بودیم، قانونی خلقالساعه ابلاغ شد که به تبع آن صادرات مواد شوینده ممنوع شد در حالی که صادارت مواد اولیه آن آزاد بود؛ این مثالی از ناهماهنگیهای مدیریتی است که مانع از رونق صادرات و ارز آوری به کشور میشود.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ادامه داد: هنگامی که محصول تولید شده در کشور ما، بازار خودش را در کشور هدف صادراتی پیدا میکند و یکشبه قانون ممنوعیت صادرات آن ابلاغ میگردد، طبیعی است که آن کشور محصولی دیگر را جایگزین تولیدات ما میکند.
وی افزود: این موانع برای صادرات سایر کالاها نیز وجود داشته است؛ بخشنامههای خلقالساعه در زمینه صادرات متاسفانه بسیار زیاد بوده و تعداد آن از شمارش خارج است، لطمه فراوانی به فعالان این عرصه وارد کرد.
روشنک عدم وجود ساز و کار مناسب در زمینه حمل و نقل به کشورهای هدف صادرات را یکی از مهمترین موانع این حوزه قلمداد کرد و گفت: مشکلات واگنهای صادراتی ما پس از گذشت ۱۵ سال، با بیتوجهی وزارت راه و شهرسازی مواجه است و هیچ پیشرفتی در آن حاصل نشده است؛ چند سال پیش تذکر دادم که ما در زمینه حمل و نقل ریلی، مستاجر کشورهای آسیای میانه هستیم و هیچ امکاناتی در زمینه حمل کالا از داخل کشور و صادرات آن نداریم.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته کالاهایی مانند نهادههای دامی را از طریق مسیر ریلی وارد میکردیم و ما پس از تخلیه بار، ظرفیت خالی واگنها را با کالای صادراتی تکمیل میکردیم؛ اما با توجه به عدم گشایش اعتبار برای بازرگانان خراسان رضوی، این راه نیز دیگر ممکن نیست.
وی با بیان اینکه حل این معضلات صادرکنندگان برعهده وزارت راه و شهرسازی است، افزود: عملکرد این وزارتخانه جای بحث دارد چراکه ما نمیدانیم در کدام یک از وظایف محولهشان موفق بودهاند؛ تنها اقدام خوب سالیان اخیر وزارت راه و شهرسازی، همان ساخت واحدهای مسکن مهر بود که البته آن هم مربوط به دولت قبلی است.
روشنک گفت: امروزه شاهد افرادی هستیم که به طور شخصی واگن میآورند و در قبال دریافت هزینههای گزاف ارزی از صادرکنندکان و در حالی که هیچکجا ثبت نمیشود، آن را در اختیارشان میگذارند؛ و ریسک این کار تماماً بر دوش صادرکنندگان است.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ادامه داد: اکثر افرادی که به طور غیررسمی، اقدام به فروش این واگنها به صادرکنندگان میکنند، شرکتی است که متعلق به بازنشستگان راهآهن است.
وی با بیان اینکه با وجود تمام این اتفاقات در دوره شیوع ویروس کرونا، ما در حوزه صنعت و تولید از اکثر کشورها جلوتر بودیم، اظهار داشت: ما در سال گذشته موفق شدیم با درایت مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از تولیدات داخلی بر تحریم ها غلبه کنیم و اثرات مخرب آنها را تاحدود زیادی کمرنگ و محو کردهایم که همه اینها نتیجه ایثار و تلاش مردم ایران و مقام معظم رهبری بوده است.
روشنک درباره ظرفیتهای اقتصادی خراسان رضوی گفت: در این استان اقتصاد دولتی و خصولتی به ندرت یافت میشود و بیش از ۸۰ درصد اقتصاد عملیاتی خراسان رضوی در اختیار بخش خصوصی است؛ این بخش ظرفیت بالایی برای تولید انرژی، تولید لوازم خانگی، تولید مصالح ساختمانی و بهویژه ظرفیت بسیار خوبی برای تولیدات صادرات محور دارد که امیدواریم با حمایت مسئولین از این ظرفیت بهره ببریم.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی ایجاد قرارگاه مانع زدایی تولید را یک ضرورت برشمرد و گفت: برای تحقق هرچه بهتر نامگذاری سال که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت، باید قرارگاهی فراجناحی و به دور از کشمکشهای سیاسی در راستای رفع موانع تولید در هر استان تشکیل شود؛ اگر کسی بخواهد کسب و کار یا شرکتی را در کشور ما به ثبت برساند، حدود یکسال به طول میانجامد در حالی که این فرایند در کشورهایی مانند ترکیه و امارات متحده عربی، ظرف مدت یکهفته انجام میگیرد.
وی افزود: اگر این قرارگاه زیر نظر نهاد مقام معظم رهبری و به صورت فراجناحی ایجاد شود، شاهد رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه تولید و تولیدکنندگان خواهیم بود؛ در حال حاضر برای مثال اگر کسی از اداره راه و شهرسازی به استانداری شکایت کند، با توجه به ماهیت دولتی و سیاسی دو مجموعه، راه به جایی نخواهد برد و همین مسئله لزوم ایجاد قرارگاه مانع زدایی تولید در تمام استانهای کشور را دوچندان میکند.
منبع: تسنیم
انتهای خبر/
نظر شما